Anadolu Isuzu, 1984 yılında Japon Isuzu Motors Limited, Japon Itochu Corporation ve Anadolu Grubu ortaklığı ile kurulmuş olup, ticari araç segmentinde faaliyet gösteren önde gelen bir üretici konumunda bulunuyor. Kurulduğu günden bu yana, kamyon, midibüs ve otobüs üretimiyle hem yurtiçi hem de yurtdışı pazarlarda kendine önemli bir yer edinen şirket, özellikle dayanıklılığı ve yüksek teknolojili taşıtlarıyla tanınıyor.
1999 yılında Borsa İstanbul'da (BIST: ASUZU) halka arz edilen Anadolu Isuzu, yıllar içinde borsadaki performansıyla yatırımcıların dikkatini çeken hisselerden biri haline geldi. Şirketin hisseleri, 2023 yılında 126,8 TL seviyesine ulaşarak tarihi zirvesini gördü. Ancak, bu seviyeden sonra hisse fiyatları dalgalanmaya başladı ve bugün itibariyle 62,35 TL seviyesinden işlem görüyor.
Son dönemde, şirketin finansal durumu ve geleceği hakkında soru işaretleri oluşturan açıklamalar gündeme geldi. Anadolu Grubu Otomotiv Grubu Başkanı Bora Koçak'ın CNBC-e ekranlarında yaptığı açıklamalar, Isuzu'nun kârlılık problemiyle ilgili yeni bir tartışmanı başlattı.
CEO Bora Koçak: “İşçilik Maliyetlerimiz Japonya ile Aynı Seviyeye Geldi”
Koçak, CNBC-e'de katıldığı programda, Isuzu'nun işçilik maliyetlerinin Japonya'daki fabrikalarla neredeyse aynı seviyeye geldiğini ve bunun şirketin rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirtti. Koçak'a göre, bu durum ihracat fiyatlandırmasında zorluk yaratıyor ve kârlılığın erimesine neden oluyor.
Ancak, Koçak'ın bu iddiaları, uzmanlar tarafından farklı bir açıdan ele alınıyor. Son dönemde birçok şirket benzer bir söylemle işçilik maliyetlerinin artmasından yakınırken, gerçekten sorunun bu olup olmadığı tartışma konusu haline geldi.
Menekşe Yılmaz: "Sorun Gerçekten Personel Giderleri mi?"
Ekonomist Menekşe Yılmaz, CEO Bora Koçak'ın işçilik maliyetleri hakkındaki açıklamalarının ardından, Isuzu'nun finansal verilerini inceleyen bir tweet serisi paylaştı. Yılmaz'a göre, Isuzu'nun personel giderleri yıllar içinde artmış olsa da, toplam giderler içindeki payı çok büyük bir değişim göstermedi. Finansal tabloların analizine dayanarak, şirketin brüt kâr marjının belirli bir seviyede seyrettiğini, ancak net kâr marjında ciddi bir düşüş gözlendiğini belirtti. Yılmaz, şirketin kârlılığının azalmasında esas faktörün yalnızca personel giderleri olmadığını vurgulayarak, döviz kurlarındaki oynaklık, operasyonel maliyetlerdeki artış ve genel giderlerin de bu sürece katkı sağladığını ifade etti. CEO'nun iddiasına karşı, finansal göstergelerin daha genis bir değerlendirme gerektirdiğini savundu.
Dr. Mete Akyol: "Rakamlar CEO’yu Destekliyor mu?"
Finansal analist Dr. Mete Akyol, Anadolu Isuzu'nun bilançolarını detaylıca inceleyerek Koçak'ın söylemlerini test etti. Akyol'un analizine göre, şirketin brüt kâr marjında ciddi bir daralma olmamasına rağmen, faaliyet kâr marjı ve net kâr marjındaki azalma dikkat çekici seviyelere ulaşmış durumda. Akyol, personel giderlerinin toplam maliyetler içindeki payının şirketin kârlılık sorunlarını açıklayabilecek seviyede olmadığını ve bu düşüşlerin daha çok yanlış fiyatlandırma politikaları ve genel giderlerdeki artıştan kaynaklandığını belirtti.
Bora Koçak'ın işçilik maliyetlerine odaklanması, finansal veriler ve uzman analizleri irdelendiğinde tam olarak desteklenmiyor gibi görünüyor. Asıl sorun yanlış fiyatlandırma, operasyonel verimsizlikler ve küresel ekonomik dalgalanmalar olabilir. Peki, Isuzu gerçekten yalnızca işçilik maliyetleri nedeniyle mi zorlanıyor, yoksa başka dinamikler mi devrede?