Bayilerin liste fiyatının altında otomobil satışı yapması, ikinci el otomobil piyasasında karışıklığa sebep oluyor. Örneğin, 1.7 milyon TL'lik bir sıfır otomobil, bayi tarafından 1.4 milyon TL'ye satılırken, aynı otomobil ikinci elde 1.7 milyon TL'ye satışa sunuluyor. Bu durum, piyasayı etkiliyor ve mağduriyetlere neden olabiliyor. Uzmanlara göre, markaların fiyat politikalarının daha şeffaf olması ve ikinci el platformlarının piyasa trendlerini yakından takip etmesi gerekiyor.
Otomotiv sektörü, pandemi süreciyle birlikte en çok fiyat dengesinin bozulduğu sektörlerden biri haline geldi. Uzun bir süre boyunca bayilerde, liste fiyatının üzerinde satışlar gerçekleşirken, bugünlerde Avrupa'daki emisyon geçişi ve azalan talep gibi nedenlerle bayiler sıfır araçlarla dolup taşıyor.
Yeni oyuncuların pazara girmesiyle birlikte rekabet ortamı da artmış durumda. Bu durum, markaların araç fiyatlarını liste fiyatının çok altında satmalarına neden oluyor. Örneğin, 1 milyon 407 bin TL olan Volkswagen Polo'nun bayi fiyatı 950 bin TL'ye kadar düşebiliyor.
Pandemi sürecinden en çok etkilenen piyasalardan biri ise ikinci el araç piyasası oldu. Bayilerde liste fiyatının altında satılan sıfır araçlar, ikinci el platformlarda yüksek fiyatlarla karşılaşabiliyor. Bu durum, tüketicilerin mağduriyet yaşamasına ve piyasanın dengesinin bozulmasına neden olabiliyor.
Geçen hafta İstanbul'daki bayilerde yapılan fiyat karşılaştırmalarında da ilginç sonuçlar ortaya çıktı. Örneğin, bayide 1 milyon 480 bin TL'ye satılan Opel Astra GS, ikinci el platformlarda 1 milyon 730 bin TL'ye kadar çıkabiliyor. Benzer şekilde, diğer markalarda da durum benzer şekilde devam ediyor.
Ticaret Bakanlığı, sıfır ve ikinci el araç piyasasındaki fiyat dengesizliklerini önlemek için önemli adımlar atmaya başladı. Ancak, bayilerde fiyatların liste fiyatının çok altında olması, ikinci el piyasasında dengesizlik yaratmaya devam ediyor.
Uzmanlara göre, markaların ve bayilerin arasındaki fiyat farkları daha şeffaf bir şekilde belirtilmeli. Aksi takdirde tüketiciler yanıltıcı fiyatlarla karşılaşabilir ve piyasadaki dengesizlik daha da artabilir.
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, ikinci el araç fiyatlarındaki dengesizliğin temel sebeplerini açıkladı. Sıfır araçlardaki kampanyalar, liste fiyatlarının referans alınması ve tüketici algısı gibi faktörler ikinci el fiyatlarını etkiliyor.
TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, Türkiye'nin otomotiv ihracatında yaşanabilecek kayıplara dikkat çekti. İthalat oranındaki yükseklik yerli üretimi tehdit ederken, çözüm olarak teşvik programları ve düzenlemeler önerdi.
2025 model yılına ait sıfır kilometre otomobillerin Türkiye'de satışa sunulmaya başladığı belirtiliyor. Bu yıl, model yılı kaynaklı fiyat artışlarının sınırlı kaldığı ve reel fiyatların gerilemeye devam ettiği gözlemleniyor.