2023 yılında “ekonomik” olarak lanse edilen elektrikli araçlar, 2025’e geldiğimizde sahiplerinin cebini yakmaya başladı. Dün açıklanan elektrik zamlarıyla birlikte, özellikle ev tipi AC şarjla bile 100 kilometrelik sürüş maliyeti 100 TL’ye dayandı. “Yakıt” ekonomisi vaadiyle alınan bu araçlar için artık tablo çok farklı.
Elektrik zamlarıyla birlikte sadece ev kullanıcıları değil, sokak şarj istasyonlarından yararlanan araç sahipleri de ciddi bir maliyet artışıyla karşı karşıya. Özellikle hızlı (DC) şarj istasyonlarında fiyatlar neredeyse benzini yakalamış durumda. Şimdi gelin 2023’ten bugüne Togg, Tesla, Hyundai Ioniq 5, Renault Zoe ve MG4 gibi Türkiye pazarında yer alan modellerin şarj maliyetlerindeki değişimi birlikte inceleyelim.
2023 – 2025 Arası Yakıt Maliyet Karşılaştırması (100 km)
(Evde şarj edilen elektrikli araçlar, benzin ve dizel litre fiyatları TÜİK ve piyasadan ortalama alınmıştır.)
Araç Modeli | Yakıt Türü | Tüketim (100 km) | 2023 Maliyet | 2024 Maliyet | 2025 Maliyet | % Artış (2023→2025) |
---|---|---|---|---|---|---|
Togg T10X | Elektrik | 16,7 kWh | 20,04 TL | 30,06 TL | 47,60 TL | %137 |
Tesla Model Y | Elektrik | 15,5 kWh | 18,60 TL | 27,90 TL | 44,18 TL | %137 |
MG4 Electric | Elektrik | 16,0 kWh | 19,20 TL | 28,80 TL | 45,60 TL | %137 |
Renault Zoe | Elektrik | 15,2 kWh | 18,24 TL | 27,36 TL | 43,32 TL | %137 |
Fiat Egea 1.3 MJT | Dizel | 4,1 lt | 33,21 TL | 47,97 TL | 67,65 TL | %103 |
Toyota Yaris 1.5 | Benzin | 4,8 lt | 44,64 TL | 60,48 TL | 86,40 TL | %93 |
Dacia Sandero 1.0 | Benzin | 5,2 lt | 48,36 TL | 65,52 TL | 93,60 TL | %93 |
2023 benzin fiyatı: ~9,30 TL/lt → 2025: ~18 TL/lt
2023 dizel fiyatı: ~8,10 TL/lt → 2025: ~16,50 TL/lt
2023 elektrik fiyatı: ~1,20 TL/kWh → 2025: ~2,85 TL/kWh
2023'te elektrikli araçlar 100 km’de yarı yarıya daha ucuzdu. Ancak 2025’te bu fark büyük oranda kapanmış durumda. 2025 itibarıyla dizel araçlar ile evde şarj edilen elektrikli araçların 100 km’deki maliyeti neredeyse eşit hale geldi. Benzinli araçlar, halen pahalıya yakıyor ancak bu fark elektrik zamları devam ederse kapanabilir.
Artışlar Neden Bu Kadar Yüksek?
Son iki yılda sanayi ve mesken elektrik tarifeleri sürekli olarak yukarı yönlü revize edildi. Özellikle 2024’ün ikinci yarısından sonra yaşanan kur artışları, enerji ithalatına bağlı maliyetleri daha da yukarı çekti. Tüm bunlara ek olarak enerji dağıtım firmalarının kâr marjlarını artıran düzenlemeler de vatandaşa yansıdı.
Özellikle İstanbul gibi büyükşehirlerde, kamuya açık şarj istasyonlarında DC hızlı şarj fiyatları kWh başına 12-13 TL'yi aştı. Bu da 100 km sürüşte maliyetin 100 TL’yi geçmesine neden oldu. AC istasyonlarda dahi 7-9 TL seviyeleri görülüyor.
Elektrikli Araçlar Hâlâ Ekonomik mi?
Kısa cevap: Kullanım şekline göre değişiyor. Eğer aracı ağırlıklı olarak evde, gece tarifesinde şarj ediyorsanız hâlâ benzinli araçlara göre bir miktar avantaj söz konusu olabilir. Ancak şarjı dışarıda, hızlı istasyonlarda yapıyorsanız bu avantajın artık neredeyse kalmadığını söylemek mümkün.
Öte yandan motorlu taşıtlar vergisinde (MTV) ve bakım maliyetlerinde hâlâ elektrikli araçlar önde. Ancak enerji fiyatları bu hızla artmaya devam ederse, elektrikli otomobil sahibi olmak artık “lüks” sınıfına girebilir. Elektrikli otomobil sahipleri artık sadece “menzil” değil, “şarj maliyetini” de hesaplamak zorunda. Araç seçerken tüketim verilerine daha fazla dikkat edilmeli. Devletin bu konuda sübvansiyon veya tarife desteği sağlamaması durumunda, elektrikli araç hayali pek çok vatandaş için raflara kalkabilir.
2023-2025 Arası Elektrikli Araç Şarj Maliyeti Tablosu
Aşağıdaki tabloda Türkiye'de satılan popüler elektrikli modellerin son üç yıldaki evde şarj maliyetleri yer alıyor. Tabloda 100 km sürüş için gereken elektrik tüketimi esas alınmıştır.
Araç Modeli | Yakıt Türü | Tüketim (kWh/100 km) | 2023 Maliyeti | 2024 Maliyeti | 2025 Maliyeti | Artış Oranı |
---|---|---|---|---|---|---|
Togg T10X | Elektrik | 16,7 | 20,04 TL | 30,06 TL | 47,60 TL | %137 |
Tesla Model Y | Elektrik | 15,5 | 18,60 TL | 27,90 TL | 44,18 TL | %137 |
MG4 Electric | Elektrik | 16,0 | 19,20 TL | 28,80 TL | 45,60 TL | %137 |
Renault Zoe | Elektrik | 15,2 | 18,24 TL | 27,36 TL | 43,32 TL | %137 |
Benzinli ve Dizel Araçlarla Kıyaslama
Elektrikli araçların artan maliyetleri karşısında benzinli ve dizel araçlarla yapılan maliyet kıyaslaması da dikkat çekici sonuçlar ortaya koyuyor. Türkiye’de en az yakan içten yanmalı motorlu araçların verileri şu şekilde:
Araç Modeli | Yakıt Türü | Tüketim (100 km) | 2023 Maliyeti | 2024 Maliyeti | 2025 Maliyeti | Artış Oranı |
---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Egea 1.3 MJT | Dizel | 4,1 lt | 33,21 TL | 47,97 TL | 67,65 TL | %103 |
Toyota Yaris 1.5 | Benzin | 4,8 lt | 44,64 TL | 60,48 TL | 86,40 TL | %93 |
Dacia Sandero 1.0 | Benzin | 5,2 lt | 48,36 TL | 65,52 TL | 93,60 TL | %93 |
Avrupa ve ABD'de Durum Ne?
Türkiye ile kıyaslandığında, elektrikli araç kullanıcılarının Avrupa’da ve ABD’de karşılaştığı şarj maliyetleri oldukça farklılık gösteriyor. Aşağıdaki tablo, 2025 yılı itibarıyla ev tipi şarj ve hızlı şarj maliyetlerinin ortalama değerlerini göstermektedir.
Ülke | Ev Elektrik (€/kWh) | 100 km Evde Şarj (€) | DC Hızlı Şarj (€/kWh) | 100 km Hızlı Şarj (€) |
---|---|---|---|---|
Almanya | 0.39 | 6.24 € (~218 TL) | 0.79 | 12.64 € (~442 TL) |
Fransa | 0.25 | 4.00 € (~140 TL) | 0.69 | 11.04 € (~385 TL) |
Hollanda | 0.32 | 5.12 € (~179 TL) | 0.75 | 12.00 € (~420 TL) |
İspanya | 0.28 | 4.48 € (~157 TL) | 0.60 | 9.60 € (~336 TL) |
ABD (Ortalama) | 0.15 | 2.40 € (~84 TL) | 0.41 | 6.56 € (~229 TL) |
Türkiye’de 100 kilometreyi evde yaklaşık 47-48 TL’ye gitmek mümkünken, bu rakam Avrupa ülkelerinde 140-220 TL aralığında değişiyor. ABD ise şarj maliyetlerinde hâlâ dünya genelinde en ucuz ülkeler arasında.