Tüketiciler, CİMER, e-Devlet, e-posta, yazılı başvuru gibi çeşitli yöntemlerle Ticaret Bakanlığı'na pek çok konudaki şikayetlerini iletiyor. Geçen yıl sadece ayıplı mal ve hizmetler, mesafeli sözleşmeler, ticari reklam ve haksız ticari uygulamalar, garanti belgesi, satış sonrası hizmetler ve abonelik sözleşmeleri konularında 146 bin 130 tüketici başvurusu yapıldı.
Tüketici Hakem Heyetlerine Yapılan Başvurular Artıyor
Geçen yıl tüketici hakem heyetlerine 755 bin 997 başvuru yapıldı ve bunların 762 bin 100'ü karara bağlandı. Bu başvurular arasında uyuşmazlığa konu ürünlerin değeri 7 milyar lirayı aştı.
Ayakkabı Ürünlerine Yönelik Şikayetler Artıyor
Ürün ve hizmet bazında yapılan başvurular incelendiğinde, ayakkabı ürünlerine en fazla şikayette bulunulduğu görüldü. Ayakkabılarla ilgili 100 bin 448 başvuru yapıldı ve bunlar toplam şikayetlerin yaklaşık yüzde 13,2'sini oluşturdu.
Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatına bağlı ekipler, mesafeli sözleşmeler, abonelik sözleşmeleri, devre tatil, paket tur, garanti belgesi, satış sonrası hizmetler gibi konularda denetim faaliyetlerine devam ediyor. Geçen yıl tüketicilerin zarar görmesine neden olan firmalara 3,7 milyar lirayı aşkın idari para cezası uygulandı.
Yanıltıcı Reklamlara ve Haksız Ticari Uygulamalara Ceza Yağdı
Aldatıcı ve yanıltıcı reklamlara ile haksız ticari uygulamalara Reklam Kurulu tarafından 2024'te yaklaşık 277,7 milyon lira idari para cezası verildi.
Bakanlığın sorumluluğundaki tekstil, ayakkabı, oyuncak, kırtasiye, deterjan gibi ürünlerin piyasaya güvenli bir şekilde arzı için yapılan denetimlerde 45 milyon lirayı aşkın idari para cezası uygulandı. Ayrıca, lokanta, restoran, kafe, pastane gibi işletmelerin fiyat listelerine yönelik denetimlerde 401 milyon lirayı aşkın idari para cezası kesildi.
Bakanlığın "Alo 175 Tüketici Danışma Hattı" aracılığıyla vatandaşlara çözüm yolları sunuluyor ve uyuşmazlıkların giderilmesi için başvurular ilgili mercilere yönlendiriliyor. Günde ortalama bin kişinin aradığı çağrı merkezinde, 2024'te 422 bin 784 ve Şubat 2025 itibarıyla 75 bin 675 çağrı cevaplandı.
Bakanlık yetkilileri, tüketicileri ürün satın alırken dikkatli olmaları konusunda uyarıyor. Tatil sektöründe yaşanan sorunlardan kaçınmak için tüketicilerin bilinçli olması ve ürün seçimlerini dikkatlice yapmaları gerekiyor.